Všude je cítit pach smrti. Pobřeží je poseté těly mrtvých pirátů. Příboj si pohrává s dalšími těly, které jsou smíchány s lodními troskami, které zatím moře nevyvrhlo na pevninu. Jsou okousaná od ryb a potlučená od útesů, některým chybí celé končetiny. Dělové koule jsou v tomto nekompromisní. V dálce na obzoru se obrací válečná galeona. Má poškozený hlavní stěžeň a začíná postupně nabírat vodu. Dopadla lépe než pirátská fregata, která šla po pár zásazích ke dnu. Přežila jen hrstka námořníků. Kapitán galeony je zraněný, ale sebevědomě stojí na můstku a dává poslední příkazy. V tom se z moře vynořují obrovská chapadla a doslova loď drtí, jakoby byla z papíru. Stejně rychle jak se neznámé monstrum vynořilo tak mizí zpět v hlubinách. Poté se vše utiší a hladina je rázem jako zrcadlo…
Pro někoho se Atlas zjevil jako přízrak z mlhy čerstvě rozbouřeného moře. Kdo ale sleduje herní scénu bedlivě tak již v létě mu nemohlo uniknout, že se na internetu objevil „omylem“ interní trailer na tuto novou hru. Mimochodem zdálo se, že za Atlasem stojí studio Wildcard, které má na svědomí přežívací hru ARK: Survival Evolved. Ve videu je vidět spousta použitých assetů ze hry s dinosaury. Ovšem Atlas nebudou mít na svědomí původní autoři. To platí ale jen částečně. Dva zakladatelé studia Wildcard, přešli totiž do Grapeshot Games, aby s tímto pirátským MMO pomohli. Slibují však, že na ARK nezanevřou a budou se i nadále podílet na jeho vývoji, vylepšování a rozšiřování.
Atlas: interní video
Autoři vzali vše co si hráči oblíbili v ARKu a vložili to do největšího herního světa, který je 1200x větší než jeden ARK server. Jak tvůrci slibují, tak budou všichni hráči hrát na jednom serveru, kdy bude existovat pouze po jednom serveru pro PVP a PVE na region.
Základní princip zůstává stejný jako v ARKu, budeme kácet stromy, těžit kámen a sbírat materiál, krotit divoká zvířata, stavět základny, budovat lodě a najímat si posádku, kterou budeme muset platit a živit a samozřejmě přežívat. Simulace života v Atlasu se bude snažit být autentická, ale stále zábavná pro hráče. Kdo hrál Sea of Thieves, tak principy na moři zde budou podobné s tím rozdílem, že zde i jedinec může díky disciplinované najaté posádce vítězit. Nebude od věci určit si NPC, které bude velet posádce. Bude zde možnost jednotlivým členům určit jejich práci a velitelské NPC je bude mít pod kontrolou.
Možnost stavět základny jako v ARKu zůstane také stejná. Obdobně se bude dát stavět na lodích a ty si dále přizpůsobovat podle sebe. Při vydání hry bude k dispozici pět různých šablon pro lodě počínaje raftem a konče obrovskou galeonou. Každý výkres poskytne základní strukturu lodi, ale hráči si mohou svobodně přizpůsobit rozmístění, podle svého. Uspořádat prostor pod palubou se schody, žebříky a kajutami pro posádku v libovolném pořadí. Graficky nadaní jedinci si můžou počmárat svou bárku dle svých představ a fantazie. K dispozici bude speciální nástroj, se kterým půjde do hry importovat vlastní obrázky pro umístění např. na plachty a vlajky.
Jak zdůrazňují tvůrci, důležité bude nesoustředit si vše jen na lodi, protože kdokoli a cokoli vás může rázem připravit o všechno co jste si nasyslili na svých výpravách. Pokud zemřete na lodi a máte v podpalubí svou postel nebude problém se oživit, ale to už je známé i z ARKu. Pro ovládání lodě bude záležet i na správném natočení plachet a zachycení větru. Nepočítejte s tím, že byste se s lodí otočili na místě. Přijdete o vítr z plachet a rázem se z vás stane snadný cíl. Ale nebojte, kvalifikovaná a vytrénovaná posádka by měla být velkou pomocí.
Herní oblast by se dala snadno přirovnat k tomu, jako byste sešili dohromady 1200 herních serverů pro ARK. Bude zde zahrnuto minimálně sedm různých biomů od akrtických oblastí až po středomořské pláže. Ostrovy jsou vytvářeny ručně a každý z nich je individuální. Přeplutím z jedné mřížky mapy do druhé se tak vlastně dostanete na další server (tento princip je tuším i ve hře Life is Feudal MMO). Systém také umožňuje to, aby server zvládal obrovské bitvy. Pokud se velký počet hráčů shromáždí do jedné mřížky k boji, bude pro ostatní hráče omezen přístup k této konkrétní oblasti po určitou dobu. Jsem zvědav, jestli to bude vše bez načítacích obrazovek, jak slibují vývojáři.
Po vytvoření nové postavy se hráči dostanou do jednoho z několika bezpečných měst. Bude to důležité proto, aby se zde naučili vyrábět vše potřebné pro stavbu vlastní lodi. Nemusíte se bát, protože příběh jako takový hra neobsahuje. Stále se jedná o pískoviště, kde vaše hraní je vaším příběhem. Ale aby to nebylo jen o poflakování se a rabování ostatních, tak přeci jen cíl hra bude mít. Ten zahrnuje cestování po celém světě za účelem získání devíti artefaktů, které následně přepravíte do středu mapy, kde díky tomu budete moci bojovat s obrovským mořským démonem za podpory svých lodí.
V Atlasu bude existovat základní daňový systém. Znamená to, že si hráči budou moci nárokovat vlastnictví pozemku a zabránit tak tomu, aby tam ostatní hráči mohli stavěli. V praxi to znamená to, že v této oblasti mohou majitelé pozemku ostatním stanovit sazby daně, které automaticky odečtou část jejich surovin a pokladů přímo do vaší banky. Nic nebude bránit tomu budovat spojenectví s ostatními a vzájemně si takto pomáhat v nelehkém životě pirátů.
ATLAS: oficiální trailer
Připravte se i na náhodné situace. Ve vodě uvidíte láhev s mapou k pokladu. Tím se vám otevře další nálož dobrodružství a bude jen na vašich schopnostech, zda najdete daný ostrov a na něm poklad. Nebude snadné se k němu probojovat a hra vám bude posílat nepřátele do cesty. I po získání pokladu nebudete mít pokoj, protože vás mohou pronásledovat lodě, které jste tímto pokladem na sebe upozornili – nebude se jednat jen o ostatní hráče. Pamatujte na to, že pokud o loď přijdete, nebude na vás čekat náhradní jako v Sea of Thieves. Představa ztracených hodin se stavbou lodi a jejího nákladu bude všechny nabádat k tomu, aby si každý útok dobře dopředu rozmysleli. Ono vidět potápět se svou vyšperkovanou a nákladem naloženou loď ke dnu nebude pro nikoho pěkným pohledem.
Tak jako v ARKu, tak i v Atlasu existuje možnost ochočit si různá zvířata, která vám budou pomáhat na vašich toulkách po otevřeném světě. Využijete je jak k průzkumu neznámých oblastí, tak i ke stavbě vašich základen. Celkem šílená se jeví možnost stárnutí vaší postavy s výhledem smrti stářím. Koho by pak bavilo začínat s novou postavou od nuly? Nicméně by měla existovat možnost najít si manželku / manžela a mít možnost porodit si potomka, na kterého by přenesli své statistiky. Jak to nakonec dopadne si budeme muset počkat.
Kdo byl v předběžném přístupu hráčem ARKu, tak si jistě vzpomene na dobu, kdy nebyla hotová vlastní hra, ale studio vydalo placené DLC Scorched Earth. Hodně hráčů to tehdy naštvalo a hodnocení hry se dostalo během pár hodin do záporných hodnot. Autoři jsou si toho vědomi a prohlásili, že do Atlasu nebude existovat žádné DLC nebo placený obsah a dodávají, že svět Atlasu bude růst a měl by být pro všechny stejný. Odhadované období strávené v předběžném přístupu jsou dva roky. Aby náklady na vývoj nebyly tak obrovské budou ve hře přítomny mikrotransakce, které budou mít ovšem pouze kosmetický dopad – různé oblečení a dekorace.
Hra by měla při svém vydání stát 30$. Po opuštění předběžného přístupu se odhaduje její cena na dvojnásobek. Pokud jde o výkon, tak vývojáři tvrdí, že Atlas poběží lépe než ARK. Jestli to není jen chvástání se ukáže. Vývojáři si toto tvrzení mohou snad dovolit i díky vylepšenému Unreal Engine, tak i vylepšeními vlastního kódu hry. Jedním dechem také dodávají, že otevřené moře je pro optimalizaci mnohem jednodušší než husté džungle a porostlé biomy.
Jak to všechno dopadne uvidíme (13.,19.) 21. prosince, kdy hra vyplouvá do vod Steamu v předběžném přístupu.
Ahoy!
Doplněno 11. 12. 2018
Rodí se legenda?
Dříve, daleko před vznikem vodního světa ATLAS, existoval kdysi kouzelný „zlatý věk“ – kde velké impérium nebes žilo v klidu a míru vedle kouzelných bytostí, rozkvétajících na plovoucích kontinentech nad mraky. Všichni byli poháněni kouzelným zdrojem energie, známým jako Srdce bohyně, chráněné mocnými bytostmi, kteří žili ve hvězdách za hranicemi. Nicméně mocný válečník známý jako Xevos se snažil sjednotit lidské civilizace proti tomuto impériu a zahájil válku, která zničila Srdce na kusy. Byla rozpoutána obrovská vlna ničení, která zničila plovoucí zemské masy a ty se ponořily do širokých vod pod nimi.
O mnoho generací později, se z tohoto příběhu stává bájná legenda. Kdysi velké množství kouzelné energie už byla dávno rozptýleno v zapomnění. Avšak potomci strážců Srdce bohyně – známí jako „Pathfinders“ – se vynořují z živoucího oceánu, aby prozkoumali a našli nové kontinenty a ostrovy. Existuje naděje najít zbytky dávné kouzelné energie, kterou ještě mohou obsahovat. V obrovském novém světě se setkají s nepřátelskými bytostmi, technologickými zbytky minulého zlatého věku a nakonec i s nesmrtelným duchem samotného Xevose a jeho nemrtvé Armády zatracených. Neustále se najdou jedinci kteří se stále snaží o obnovu kousků Srdce bohyně. Pokud se poslední generaci Pathfinderů podaří porazit Xevose a jeho legie, mohou srdce obnovit pro sebe. Čeká je však důležité rozhodnutí – buď se pokusí obnovit starý svět nebo vybudovat nový, lepší.