Kde začít a neopakovat se? Hold Your Own (HYO) je další tuctová hra, ve které si hrajete na přežití. Všechno co hra obsahuje už zde je, bylo a bude. Proč tedy hrát hru, která kopíruje z her jako jsou 7 Days to Die, Subsistence a dalších podobných titulů? Odpověď je jednoduchá. Protože si bere ze všech to dobré a snaží se přidávat svoje prvky. Když se podíváme na datum vydání – 1. 12. 2017 – tak na to, jak je HYO mladou hrou nabízí hromadu obsahu. Ve hře je dostupný režim pro jednoho hráče. Podpora pro multiplayer je v přípravě.
Mrkneme se na to co hra v současnosti nabízí. Za prvé je to systém úkolů (tutoriál), kdy za splnění dostáváte určité odměny a zároveň se učíte vyrábět, stavět a lovit. K vyrábění je toho opravdu strašná spousta. Jednak můžete základní prvky vyrábět přímo u sebe, ale počítejte s tím, že to bude trvat hodně dlouho. Nebo se do toho vrhnete po hlavě a začnete stavbou pece, díky které se dostanete k výrobnímu stolu. Ten již nabízí v současné době chemickou laboratoř, stůl na výrobu zbraní, tkalcovský stav, pilu a elektro panel + věci potřebné ke stavění základny. Tím, že postavíte zmiňované výrobní stanice se vám odemkne další spousta předmětů k výrobě a použití (lednice, sporák, motorgenerátor…). Některé postavené stanice lze snadno stěhovat po základně, což je perfektní hlavně u beden, kdy je nemusíte pracně vybírat a pak znovu plnit.
Zmínil jsem stavění. To zde jde ze začátku opravdu hodně pomalu. Když jsem sledoval různá videa s HYO, bylo mi divné, že všichni mají jen 1 základ s postelí a truhlou. Pochopil jsem proč a pochopíte to i vy, pokud se do hry dostanete. Ke stavění zde moc prvků prozatím není. Základy, stěny (okna, dveře), stropy, schody a zábradlí. Střechu zde zatím nenajdete. Pokud postavíte něco špatně, lze to zbourat s návratem poloviny investovaného materiálu.
Dalším prvkem ve hře je samotný lov. Aktuálně ve hře narazíte na prasata, krávy, slepice, jeleny, medvědy, vlky, pavouky a huntery. Hunter není zvíře, ale chová se tak, protože jakmile vás uvidí, je to o rychlosti a přesnosti střelby. Odměnou za jejich likvidaci jsou bedny s různým vybavením a surovinami. Na ostrovech nacházíte i batohy a pytle s různým obsahem. Případně ve stavbách objevíte armádní bedny s lepší výbavou.
Možná to někdo dočetl až sem, tak se pustíme do lokality, ve které se nacházíte. Pohybujete se po ostrovech, které jsou plné surovin a již zmíněných tvorů. Existuje zde ostrov s obchodníky, kam se vyplatí zastavit a nakoupit si z aktuální nabídky to, co potřebujete a naopak prodat přebytky vašich zásob. K cestování na ostrovy slouží na pobřeží vlajka s lodí (zde doufám, že se to změní alespoň na stavbu voru a přeplouvání), kde si vyberet ostrov a prostě se tam portnete.
Aby toho nebylo málo tak přidám informaci, že když už ve hře máte domácí zvířata, tak krom toho, že je můžete zabíjet a kuchat z nich materiály, tak je lze i uspat a přemístit do vámi vybudovaných „chlívků“, kde z nich budete mít další užitek. Abyste mohli zvíře uspat, je nejprve nutné najít na ostrově jeskyně, tam pobít pár pavouků na získání jedu k následné výrobě uspávacích šipek. Mimo chovu zvířat zde existuje i farmaření. Pracně si vybudujete záhon a do něj už jen nasázíte sazenice, které si zároveň můžete připravit ve výrobním stole z hotových plodin.
Teď se dostaneme k tomu co mi na hře moc nesedí. Vzhledem k tomu, kde se ocitnete se svou postavou zde existuje možnost postavit si heliport a následně helikoptéru. Když už jsme na ostrovech tak na průzkum bych volil plavidla, ale to je jen můj názor. Samozřejmě cesta k vlastnímu přibližovadlu je dlouhá, ale nehodí se sem.
+ obrovské množství prvků k výrobě
+ farmaření a chov zvířat
+ optimalizace hry
~ zdlouhavé vyrábění
~ občasné bugování lovené zvěře
– helikoptéra (nejsem MacGyver)
– nemožnost sám doplavat na ostrovy (bariéry)
– nepřesný bojový systém
HYO na mě zatím působí dobrým dojmem a pokud vývojáři budou dál poslouchat komunitu a budou na hře pracovat tak se nebojím napsat, že se zde rodí hra, která zabaví na hodně dlouhou dobu. Nezapomínejte na to, že hra je v předčasném přístupu a kdykoli můžete přijít o své těžce získané zdroje. Prozatím se mi nic podobného nestalo, ale nikdy neříkej nikdy. Rozhodně má hra dobrý potenciál. Vše funguje svižně bez záseků. Optimalizace je na dobré úrovni, což se o spoustě her nedá říct ani po vydání. Motorem HYO je engine Unreal.