Simulátorem: Kamiony kam se podíváš

V dnešní době je možné stát se čímkoliv a kýmkoli. Nemusíte mít nutně na všechno školu nebo nějaké speciální oprávnění. Samozřejmě, že se budeme věnovat jisté herní oblasti, která se zaobírá simulací všeho možného i nemožného. V tomto novém speciálu bych se rád věnoval dopravním, přepravním a pracovním simulátorům. Vezmeme to pěkně od silnice, kde se odehrává většina našich virtuálních životů. Odskočíme si na pole i do lesa, zamíříme i na vodu a možná vyletíme do vzduchu. V tomto prvním speciálu se podíváme mezi drsné chlapy, ještě drsnější ženy a jejich domy na kolech.

Proč to nejde i jinde?
Mezi první a dnes již legendární simulátor patří Euro Truck Simulator 2 a jeho mladší bratr American Truck Simulator. Může se zdát nudné a ubíjející ježdění z bodu A do bodu B. Ovšem díky SCS Software, která se o hru stará od vydání v roce 2013 (ATS 2016) do dnešních dnů, se hra neustále vylepšuje jak po obsahové stránce, tak i po technické a grafické. Takhle si představuji podporu od vývojářů, kteří se nesnaží přidat dvě tři věci a udělat z toho novou hru za další peníze. Je to sice jen můj názor, ale proč je dnes v módě vydávat stále další díly? Proč se to neděje formou placených DLC? Představa, že se do kamionů přidá nová mapa a vyjde to jako Euro Truck Simulator 3 mě děsí. Dle jiných vývojářů bychom dnes hráli přinejmenším Euro Truck Simulator 6 a na spadnutí by byl 7 díl. Přeháním to, ale bohužel se to tak běžně děje u jiných titulů.

A jedeme!
To už jsem ale odbočil od jednoduchého popisu. Spoustě z vás není třeba ETS2 ani ATS představovat. Začínáte jako nájemný řidič na cestách pro firmy a škudlíte si každou výplatu za odvezené náklady na nákup svého vlastního tahače. Ono se toho moc nezmění, ale ten pocit, když si můžete svůj kamion vylepšovat k obrazu svému za to stojí. A nemusí zůstat jen u tahače. Máte možnost zakoupit si svůj (nejeden) návěs, vyšperkovat si ho a vybírat si podle jeho typu převážené zakázky. Pokud by i tohle bylo někomu málo, tak ve formě DLC jsou zde i nadměrné náklady a speciální přeprava opravdu velkých věcí. Když už jsem spojil obě hry do jednoho popisu hodí se zde lehce odbočit a napsat, že speciální i nadměrné přepravy se v obou hrách velmi výrazně liší. Kdo očekává CTRL C a CTRL V z jedné hry do druhé tak se plete. Vývojáři věnují každému prvku hry opravdu velkou péči a snaží se v rámci možností o autenticitu. Takže jízda se speciálním nákladem je v každé hře naprosto rozdílná. V ETS2 máte návěsy s natáčecími nápravami, nejezdí se s tím nějak extra dobře, ale proti ATS je to snadnější. V Americe nic takového nefunguje, tam pro rozložení váhy máte návěs zapojen mezi dvěma dalšími návěsy. Potřeba nadjíždět si hodně do zatáček zde je maximální. Není nad to si to vyzkoušet. Takto bych se mohl rozepsat o každém dalším typu nákladu, ale to nechci.

Milionářem snadno a rychle
Mrkneme se na to co vlastně mimo převážení můžeme v těchto hrách dělat. Tím jak budete vydělávat víc a víc (ekonomika je zde opravdu špatná), máte možnost nakupovat další tahače a do nich si najímat řidiče. Takže je zde jakási snaha o manažerování spediční firmy. Do začátku je dobré vzít si bankovní úvěr a počítat s měsíční splátkou. Peníze se dají utrácet i za garáže ve městech, kam posléze rozmístíte svou plechovou kavalerii i s řidiči. Pokud nebudu počítat peníze za tankování paliva, placení mýtného, oprav a poškození nákladu nebudete za nedlouho vědět co s tolika penězi dělat. O pár drobných se dá přijít se zapnutým systémem pokut jako je jízda na červenou nebo nehoda. Když zaměstnáváte řidiče, tak se občas stane, že nenajdou cílovou vykládku a přijdete také o část financí a samozřejmě jim platíte mzdu. Stále ale platí to, že po pár dnech z vás budou milionáři. Zde bych si zase uměl představit nutnost platit alespoň pojištění za vozidla.

Trochu bych to okořenil
Neodpustím si zde menší přání. Chtěl bych, aby bylo možné ve hře začínat s menším náklaďákem. Chtěl jsem napsat dodávkou, ale vzhledem k názvu titulů je to nereálné stejně tak, jako můj sen. Na druhou stranu, pokud do hry bude někdy dodán slibovaný Euro Coach Simulator, tak by šlo zapracovat i na tomto aspektu. Líbilo by se mi postupně se vypracovat od šoféra dodávky až k uznávanému řidiči s vlastním tahačem. S tím je spojen systém reputace, který by zase přidal trochu toho koření. Pokud budete jezdit jako čuně, tak budete muset opustit svůj kamion a jezdit s něčím menším. Jen za vzorné ježdění a plnění zakázek se budete mít možnost vrátit zpět. Nebylo by špatné mít ve hře i klasické tandemy. Před pár lety jsem viděl přímo od vývojářů obrázek, kde bylo rozkresleno řešení nakládání při použití přívěsu. Poté se objevila typická informace, že jde především o licence. Chápu. Jsem ve finále rád i za ty aktuální značky, které ve hře máme. Nebylo by špatné jezdit tankovat na reálně označenou čerpací stanici, vozit zboží pro reálné firmy. Tohle vše lze naštěstí řešit pomocí modifikací. O nich se rozepíšu o pár řádků níž. Aby bylo vše reálnější, nebylo by špatné mít ve hře i jakýsi autobazar pro ojeté tahače, kam bych právě zakomponoval starší modely, včetně našich značek. Tím pádem by třeba existovalo omezení pro dálkové jízdy. Bohužel, je to jen další přání z říše snů. Psát o změnách ročních období nebudu, ale bylo by pěkné mít na severu alespoň trochu sněhu a s tím související změnu jízdních vlastností. Když už jsem u toho hnidopišství, tak mi přijdou obě hry strašně “čisté” a načinčané. Všechna auta jsou naleštěná, nikde ani zrnko špíny. Jo to je to co na realitě taky nepřidá. Přitom je to zcela normální v běžném životě. K tomu bych přidal možnost projet třeba mycí linkou a je zase čisto. Nápadů se mi honí hlavou spousta, ale to by bylo na moc dlouhé povídání, popojedem….

Mapa je základ
S každoroční pravidelností se do obou her vydávají také nová mapová rozšíření. U ATS je to jen dobře, protože když hra vyšla obsahovala pouze dva státy (Kalifornii a Nevadu), což proti svému Evropskému bratru byla opravdu velká bída. Aktuálně je to o něco lepší, ale stále se jedná o malý počet států. Pokud bych počítal jeden stát na rok, tak v roce 2063 bude USA ve hře kompletní. Ano je to ironie, ale vzhledem k velikosti ostatních států bych to stáhl na rok 2040. To ETS2 je na tom líp, ale zase k tomu mám své výhrady. Norsko, Švédsko jsou ve hře přítomny díky DLC, ale jedná se pouze o jižní oblasti. Osobně se těším až jednoho dne bude oznámeno rozšíření směrem k jihu – na Balkánský poloostrov. Taková jízda k Jadranu a směrem k Řecku je přece lákavá.

Popojedem
Nyní se mrkneme na značky, kterými můžeme virtuálně jezdit po zákoutích Evropy a USA. Když vyšel ETS2 neměl všechny značky tahačů licencované. Svézt se tak můžeme všemi klasickými tahači, které potkáváme na cestách. Na své si zde přijde každý, protože na výběr je zde sedm značek MAN, DAF, Iveco, Scania, Volvo, Renault a Mercedes v různých konfiguracích a verzích. Sám za sebe bych rád uvítal ve hře historické DLC, které by obsahovalo i naše Tatry a LIAZky (psal jsem třeba v autobazarech). Naštěstí existuje nepřeberné množství modifikací, ale originál je originál. Když už jsem zabrousil do modifikací, tak doporučím při jejich testování zálohovat herní profil, protože ne všechny mody jsou kvalitní a krásně se může stát, že přijdete o své mnohaleté úsilí a najeté kilometry. Od verze 1.33 byla do hry naštěstí přidána možnost ukládat profily do cloudu na Steamu, ale není nad vlastní ruční zálohu. Berte na vědomí i to, že hry mají různé verze a ne všechny modifikace jsou vždy aktuální a kompatibilní. Najít se dá opravdu vše od exotických značek tahačů, přes různá mapová rozšíření, nastavení ekonomiky, cen paliva, zvuků, návěsů, nákladů a ostatních doplňků.

“Nohy sis myl? To já poznám, hned se s tebou líp jede!”
Jako zásadní “nevýhodu” bych viděl to, že hra je pouze pro jednoho hráče. Existuje zde sice neoficiální multiplayer s tichou podporu vývojářů, ale lepší by byl oficiální, který by byl přímo zakomponován ve hře. Když už se rozhodnete a založíte si účet v multiplayeru, tak se připravte na silnice bez AI dopravy. Jediným ohrožením pro vás budou tak ostatní hráči, kteří převážně jezdí jako čuňata a od doby, kdy se do hry přidala osobní auta je tento stav ještě horší. Nicméně samotný multiplayer autorům chválím, protože není nad to si v partě uspořádat pěkný konvoj. Díky vlastnictví návěsů už není problém jezdit i tématické konvoje k různým událostem, klidně bez nákladu.

Zapiš to tam
Nesmím opomenout ani další doplněk, který vytvořila komunita a tou je TrucksBook. Jedná se o takzvanou virtuální knihu jízd, která vám umožní založit si svou vlastní firmu, najmout do ní své kamarády a jezdit tak s cílem dostat firmu v obrovské konkurenci na vrchol. Stejně tak se můžete poměřovat s ostatními hráči v rámci státu nebo firmy. Trucksbook zapisuje zakázky jak pro ETS2 tak i pro ATS. Rozdělení zde existuje i pro rychlíky, kteří nechtějí dodržovat předepsanou rychlost, takže jsou odděleni od řidičů dodržujících pravidla. Oceněni jsou vždy první tři firmy a řidiči v každé hře. Krásně se dá pak podívat kde všude jste byli a co jste kam vezli.

Kdo si potrpí na oficiální produkty tak může využít přímo portál od SCS – World of Trucks. Zde si můžete nastavit vlastní SPZ na kamion, jsou zde i speciální ocenění (achievementy), probíhají zde komunitní eventy, za které dostanete různé doplňky do kabiny, vlaječky, nátěry a pozadí do hry. Navíc zde máte zaznamenán veškerý počet zakázek, ujeté vzdálenosti, obtížnost parkování a další drobnosti. Podmínkou je ve hře vybírat externí zakázky, které jsou s portálem propojeny. Mimo jiné, sem můžete přímo ze hry nahrávat vaše snímky a pochlubit se tak ostatním.

Do hry bylo vydáno obrovské množství DLC. Velmi se těším na autobusové rozšíření, o kterém už víme od roku 2014 – Euro Coach Simulator. Původně se mělo jednat o samostatnou hru, ale v průběhu let to vypadá, že bude do hry přidáno formou rozšíření. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč se objevují ve městech autobusové zastávky a terminály. Netroufnu si odhadnout kdy se dočkáme, ale až to vyjde, tak věřím tomu, že to bude pecka. V dohledné době by měly obě hry přejít také na lepší engine Vulkan, který by měl vylepšit nejen FPS. Autoři hry neustále myslí i na majitele slabších sestav.

Bez historie se neobejdeme (2002 – 2016)
Určitě není náhoda, že obě aktuální hry mají své kořeny 16 let v minulosti. Rozepisovat se o historii SCS nebudu, ta sahá až do roku 1997. Píše se rok 2002 a z virtuální garáže vyjíždí první kamionová hra – Hard Truck: 18 Wheels of Steel. Vaším úkolem bylo převážet zásilky z místa na místo, bojovat s tvrdou konkurencí a jezdit včas. V patách vám byla často policie, která okamžitě trestala veškeré dopravní přestupky a prohřešky. První díl z této série nám umožnil jezdit po USA, stejně jako v ostatních dílech série 18WoS. Nikdo nečekal úspěch. Byla to jedna z prvních her tohoto typu. Ovšem vydavatelé si poručili hned v následujícím roce 2003 další díl a tak vznikl 18 Wheels of Steel: Across America. Jak už je z názvu zřetelné, opět jsme mohli řídit a řádit za velkou louží. Náplň hry byla a je stejná do dneška. Dalo by se říct, že SCS začalo sekat tyto hry jako Baťa cvičky, neboť v roce 2004 vychází další díl 18 Wheels of Steel: Pedal To The Metal. Tehdy bylo možné mít ve své flotile 35 trucků. Dodám, že licencované vozy zde nenajdete, nicméně napodobené značky všech tahačů jsou svým tvarem rozpoznatelné všem fanouškům amerických obrů. 18 Wheels of Steel: Convoy, to je další přírůstek do rodiny této série. Vyšel v roce 2005, takže se dá říct, že zatím co rok to díl. Abych tento řetěz nepřerušil, tak v roce 2006 vyjíždí 18 Wheels of Steel: Haulin‘. Obsahově totožný s předešlými díly. Pravdou je, že graficky se firma snažila jít kupředu, ovšem fyzika tahačů byla “divná” a ovládání taky nebylo nejlepší. To už jsme ale v roce 2007 a na virtuální silnice vyrážíme v 18 Wheels of Steel: American Long Haul. Poprvé jsme zde měli možnost mimo 48 států Ameriky zavítat také do Kanady (jojo vím, byla částečně přítomná i v titulu Convoy) a podržte se, dalo se jezdit i do Mexika! Za mě byl tento díl na tehdejší dobu opravdu tím nejlepším. Dá se říct, že další díl by zřejmě nepřinesl nic nového, takže vývojáři se vydali směrem do Evropy a světlo světa tak spatřil první Euro Truck Simulator. Poprvé se tak firma snažila zachytit reálné předlohy evropských tahačů, i když licence na všechny neměli. Se stejnou vervou nám naservírovali Evropu. Dodám, že hra se dostala na naše počítače roku 2008. Bohužel nebo bohudík tehdy SCS nemohlo rozhodovat o tom, kudy budou postupovat v herním vývoji, takže o rok později (2009) došlo na návrat k sérii 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker. Hra ovšem opustila volné převážení zakázek a k dispozici byly předem stanovené náklady a cesty. Změna tu rozhodně byla. Poprvé jsme se tak mohli vydat na opravdu nebezpečné trasy do Austrálie, severních teritorií Kanady a Bolívie. Téhož roku se ukazuje UK Truck Simulator, který nás bere do Anglie. V následujícím roce dochází k další “recyklaci” ETS a vyjíždí German Truck Simulator. Evropa se na moment vrátila, aby hned v roce 2011 přijel nástupce 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker 2. Před námi byly opět naplánované cesty a odemykání nových oblastí pro převoz extrémních nákladů v nebezpečných podmínkách. Ještě téhož roku stihla vyjít další hra Trucks & Trailers, ve které také nešlo o převoz nákladů, ale o 51 časových úkolů s testem vašich řidičských schopností a dovedností při parkování. Tímto se dostáváme téměř k aktuálnímu předchůdci ETS2. Přichází rok 2012 a s ním Scania Truck Driving Simulator. Jedná se o takovou autoškolu pro řízení tahače s licencovaným modelem Scanie. Přímo z tohoto simulátoru ve stejném období vyjíždí dnes již legendární Euro Truck Simulator 2. S ním byla přerušena kontinuita vydávat každý rok jednu hru s kamiony. Museli jsme si počkat až na jaro 2016, kdy se nám v plné parádě představil American Truck Simulator. Poslední dva tituly už byly po vydavatelské stránce plně v rukou SCS, takže mohli poprvé dělat to, co sami uznali za vhodné.

Copak neexistuje konkurence?
SCS ušlo obrovský kus cesty a to co na začátku byla snaha o uživení se, je dnes jejich vášní a nebojím se napsat, že se v kamionech našli a jsou v tom nejlepší. Nenapsal jsem zde zdaleka všechno. O hrách od SCS by šlo psát spousty dalších slov, ale je to zbytečné. Neznám moc podobných her, u kterých lze prostě vypnout hlavu a odpočívat.

On The Road v předchozím odstavci jsem tak trochu kecal. Samosebou, že existují potencionální konkurenti v jízdě od nikud nikam, ale kvalitativně a obsahově zaostávají. Docela slibným projektem je (byl) simulátor On The Road, který se věnuje dopravě po Německu. Licencované má prozatím dvě značky – MAN a Scanii. Hra se soustředí vyloženě na kontinuální přepravu zboží. Zde máte možnost naložit si do nákladového prostoru více druhů zboží a průběžně je na trase vykládat a současně si nakládat nové. Na tuto hru jsem napsal recenzi.

Truck Driver – pro fanoušky kamionů to bude jasná volba. Já osobně tomuto projektu moc nevěřím. Stačí se podívat na předchozí hru Real Farm, která posbírala velmi záporné hodnocení. Jediným cílem, který podle mého vývojáři mají je ten, aby mimo PC verze vydali první kamionovou hru i na PS4 či Xbox. Tím by předběhli SCS Software, který to má do budoucna také v plánu. Hra prozatím nevyšla a usilovně na ní “všichni” dva autoři pracují.

Alaskan Truck Simulator – do třetice hra, která je stejně jako předchozí titul ve vývoji. Láká nás na Aljašku, do krajiny drsné ale nádherné přírody. Nebudeme jen točit volantem, ale čekají zde i prvky přežití a oprav. Jsem zvědavý jak tato hra dopadne, obavy mám pouze s vydavatele, jímž je PlayWay, který tlačí do světa neustále všelijaké simulátory jak na běžícím pásu. Zde už převažuje kvantita nad kvalitou.

Rig’ n ’Roll – tohle byl ve své době snad jediný vážný konkurent pro sérii 18 Wheels of Steel. Původně měla hra obsahovat kompletní mapu USA, ale nakonec zbyla jen Kalifornie, ze které je obsaženo přes 12.000 mil silnic a dálnic a na 40 měst. Mimo klasického transportu zboží zde je možnost i závodit.

Special Transport Simulator 2013 – nesmím zapomenout ani na tento pokus o hru. Jak již z názvu vyznívá, jedná se o přepravu extra velkých nákladů v různých misích. Nastaven je zde opravdu přísný režim postihů, stačí najet do trávy a přijde penalizace.

Dalo by se najít víc podobných titulů, ale myslím si, že jako takový souhrn to stačí. Zde bych kamionový speciál ukončil. Pokud někdo dočetl až sem, tak díky za jeho čas a pozornost. Uvítám i případná upozornění na chyby či nepřesnosti a doplnění v komentářích. Obrázky ze zde popsaných her najdete o pár otočení kolečkem myši níž.


Doporučené odkazy k článku:

guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments